جرایم پزشکی چیست؟

به جرم‌هایی که توسط پزشکان و پیراپزشکان انجام می‌شود جرایم پزشکی گفته می‌شود. پزشک در مقابل بیماران متعهد می‌شود که از تمامی استعدادها و مهارت‌های خود کمک بگیرد تا روند درمان به خوبی برای بیمار اجرا شود.

چنانچه پزشک در کار خود سهل‌انگاری کند یا نتواند تشخیص درستی دهد ممکن است آسیب‌هایی جبران ناپذیر همچون نقص عضو به بیمار برساند یا عامل مرگ او شود.

گاهی این خطا عمدی و در برخی مواقع سهوی انجام می‌شود. چنانچه بیمار در اثر خطای پزشک متضرر شود، می‌تواند دادخواستی را تنظیم و به دادگاه ارائه کند. این خطا ممکن است سطحی یا با اثری مادام العمر باشد. این جرم نزد قانون، غیر عمد شناخته می‌شود ولی با قوانین مشخص با آن برخورد خواهد شد.

شکایت از جرایم پزشکی توسط وکیل

جرایم به دو دسته قابل گذشت و غیرقابل گذشت تقسیم می‌شوند. جرایم پزشکی در دسته قابل گذشت جای می‌گیرد.
به این ترتیب با شکایت بیمار روند پیگیری شروع شده و با گذشت او یا رای دادگاه پایان می‌یابد. بیمار از زمان وقوع جرم یا زمان اطلاع تا یک سال فرصت شکایت از پزشک را دارد.

بسیاری از پزشکان تمایل دارند با پرداخت مبلغی بالاتر از دیه، بیمار را از شکایت منصرف کنند اما در نظر داشته باشید، این شکایت کمک به همنوع شمرده شده و سوابق پزشک را هویدا می‌کند.

بنابراین بهتر است در این زمینه از یک وکیل جرایم پرشکی متخصص کمک بگیرید. اگرچه بیمار یا نماینده قانونی او می‌توانند به شخصه برای شکایت از پزشک اقدام کنند اما شکایت از پزشک جز موارد پیچیده قانونی است که برای پیگیری نیاز به اطلاعات حقوقی زیادی دارد.

مدارک لازم برای شکایت از پزشک

مدارک لازم برای شکایت از پزشک در مورد جرایم پزشکی در سال 1402 شامل پرونده پزشکی و نسخه دارویی می‌شود. چنانچه شما عمل جراحی را در کلینیک انجام داده‌اید می‌توانید تمامی مدارک بستری را ضمیمه شکواییه خود کنید.

اگر جراحی شما عمل زیبایی همچون ابدومینوپلاستی بوده، عکس قبل و بعد خود را نیز در ضمیمه پرونده بگذارید. همچنین کلیه عکس‌های رادیولوژی، سونوگرافی، اسکن و آزمایش‌ها مورد نیاز است.

فرم درخواست مشاوره حقوقی