وکیل ایرانیان خارج از کشور

یکی از سئوالات متداول هم میهنان خارج از کشور ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا و چگونگی اعطای وکالت به وکیل دادگستری در داخل کشور جهت انجام امور قضایی و پیگیری پرونده ها است.

روش های اعطای وکالت از خارج از کشور به وکیل دادگستری در ایران

متقاضی اعطای وکالت خارج کشور می تواند با مراجعه حضوری به صورت مستقیم به یک وکیل پایه یک دادگستری در ایران وکالت بدهد و وکیل بدین طریق بدون واسطه امور حقوقی موکل خارج از کشور را پیگیری نماید.

ایرانیان خارج از کشور به یکی از اعضای خانواده و یا معتمد خود در ایران وکالت می دهند و در وکالتنامه تنظیمی حق توکیل به وکیل دادگستری  قید می گردد و دراین صورت شخص دارای وکالت از جانب فرد مقیم خارج از ایران می تواند به وکیل پایه یک دادگستری وکالت داده تا وکیل در حدود اختیارات تعیین شده در وکالتنامه اقدام نماید.

مراحل تایید وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور

مراجعه به سایت تایید اسناد کنسولی میخک (تاک) و ثبت نام درسایت مذکور به آدرس اینترنتیhttps://mikhak.mfa.gov.ir

اطلاعات ثبت شده در این سایت باید کاملا منطبق بر شناسنامه ایرانی فرد و وکیل منتخب او باشد.پس از ورود به سامانه با مراجعه به قسمت پروفایل ، نمایندگی یا کنسولگری سفارت ایران را در کشور محل اقامت خود انتخاب نماید.سپس به قسمت وکالتنامه وارد شده و نوع وکالتنامه مورد نظر خود را انتخاب نماید، توصیه می شود  قبل از تنطیم متن وکالتنامه با وکیل منتخب و مورد اعتماد خود مشورت لازم را بنمایید و سپس اقدام به تنظیم متن وکالت نامه نماید.

جهت تایید امضاء و دریافت نسخه اصلی وکالتنامه به همراه کد رهگیری و مدارک شناسایی به سفارت ایران و یا نمایندگی های ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه نماید.کشور ایران در برخی از کشورها مانند کانادا و آمریکا فاقد کنسولگری می باشد. در کشور آمریکا شخص باید به دفتر حافظ منافع ایران واقع در واشنگتن (سفارت کشور پاکستان) مراجعه نموده و امور مربوط به وکالت را انجام دهد. در کشور کانادا نیز باید به همین ترتیب عمل نماید. اصل وکالت نامه از طریق پست برای متقاضی وکالت به ایران ارسال می گردد.

مدارک لازم جهت تنظیم وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور

جهت اعطای وکالت به وکیل ،لازم است متقاضی در زمان حضور در کنسولگری یا سفارتخانه اصول این مدارک را همراه داشته و فرم های مخصوص را پر کند.

  • تکمیل پرسشنامه داخل سامانه کنسولگری
  • مشخصات شناسنامه ای کامل به زبان فارسی
  • ذکر مشخصات و آدرس دقیق وکیل به زبان فارسی
  • شناسنامه یا کارت ملی و یا گذرنامه جهت تنظیم وکالتنامه
  • تایید امضاء فرد مقیم خارج از ایران توسط مامور کنسولگری
  • عدم وجود هرگونه خط خوردگی در متن وکالتنامه

 

برابر مقرارت کنونی تنها وکلایی می توانند در دادگاه های ایران از سوی موکلین خود اعلام وکالت نمایند که دارای پروانه وکالت معتبر از کانون وکلای دادگستری ایران داشته باشند. لذا وکلای خارجی امکان وکالت در کشور ایران را ندارند چه موکل ایشان ایرانی باشد و چه غیر ایرانی.

فرم درخواست مشاوره حقوقی